Omet navegació

Títols de documents

Criteris generals

Els documents legals i administratius existents presenten una gran diversitat tipològica; a més, els noms d’alguns són curts i els d’altres són llargs, o molt llargs; alguns van identificats amb número (lleis, decrets,etc.), i altres, no.

Així, tot i ser la casuística àmplia i diversa, es poden establir uns criteris en l’ús de la majúscula i la minúscula en el nom d’aquest tipus de documents.

Només va amb majúscula inicial la primera paraula dels noms dels documents administratius següents (evidentment, els noms propis que puguen figurar en el nom d’un document administratiu o legal seguiran la norma ortogràfica establida i s’escriuran amb majúscula inicial), tant si es tracta de denominacions completes com abreujades:

  • acceptació
  • acord
  • aplicació
  • aprovació
  • arranjament
  • canvi de cartes
  • canvi de notes
  • carta d’assistència
  • circular
  • conveni
  • correcció d’errata
  • correcció d’error
  • decisió
  • declaració
  • decret
  • decret legislatiu
  • decret llei
  • denúncia (d’un conveni)
  • dictamen
  • directiva
  • edicte
  • entrada en vigor
  • esmena
  • estatut
  • guia
  • informe
  • instrucció
  • instrument
  • intercanvi de cartes
  • interlocutòria
  • interpel·lació
  • llei (estatal, autonòmica)
  • llei orgànica
  • manifest
  • mecanisme
  • memoràndum
  • mesura
  • moció
  • modificació
  • ordre
  • ordre ministerial
  • ordenança
  • pacte
  • pla
  • posició
  • pregunta parlamentària
  • pressupost
  • programa
  • projecte de llei
  • proposició de llei
  • protocol
  • providència
  • ratificació
  • reglament
  • reial decret
  • reial decret legislatiu
  • reial decret llei
  • resolució
  • resposta parlamentària
  • sentència
  • tractat
L’article 23 de la Llei d’ús (per la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià).
La Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, de règim electoral general.
El Reial decret 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball.
L’Estatut del personal de les Corts Valencianes.
El Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport.
El Tractat de cooperació en matèria de patents.
El Programa de Nacions Unides per als assentaments humans.

Tanmateix, s’escriuran amb majúscula tots els substantius i els adjectius dels noms dels documents oficials en dos casos:

a) En els documents, cossos legals o compendis que, per la seua repercussió social i durabilitat temporal, es poden qualificar de singulars: el Codi Civil, el Codi Penal, la Constitució Espanyola, l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, l’Estatut dels Treballadors...

b) En els documents històrics o d’especial rellevància, que són fruit d’un acord polític o que marquen estàndards sobre alguna matèria, com ara el Decret de Nova Planta, la Declaració Universal dels Drets Humans, els Furs de València, la Convenció Europea de Drets Humans, el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües, els Pactes de la Moncloa...

Quan es fa referència al nom genèric d’un document mencionat anteriorment per mitjà d’expressions anafòriques com aquest, l’esmentat, el dit, el mencionat, etc., i també quan és introduït per un article determinat, s’escriu amb minúscula:

Aquest decret inicia els treballs del nou parlament.
La nova redacció del títol II de la llei encara no s’ha abordat.

També s’escriuen amb minúscula els plurals aglutinadors i les designacions genèriques de classes de documents:

Les constitucions espanyola i italiana tenen moltes semblances.
Era urgent la publicació tant de l’ordre com del decret.
Està estudiant les diverses resolucions sobre oposicions.
Es va examinar dels codis Civil, Militar i Penal.

D’una altra banda, van amb minúscula totes les paraules, fins i tot la inicial, dels documents administratius del tipus:

  • acta
  • addenda
  • adjudicació
  • anunci
  • carta d’elector
  • carta de pagament
  • carta pública
  • conflicte
  • conflicte positiu de competència
  • contracte
  • convocatòria
  • denúncia
  • diligència
  • expedient
  • full de comunicació de dades
  • informació pública
  • licitació
  • mapa
  • notificació
  • plec de càrrecs
  • plec de clàusules
  • plec de prescripcions
  • projecte
  • proposta de resolució
  • qüestió d’il·legalitat
  • qüestió d’inconstitucionalitat
  • recurs d’alçada
  • recurs d’anul·lació
  • recurs d’apel·lació
  • recurs d’inconstitucionalitat
  • recurs de cassació
  • recurs de queixa
  • recurs de reforma
  • recurs de reposició
  • recurs de revisió
  • recurs de súplica
  • text refós
La qüestió d’inconstitucionalitat núm. 932-2012, en relació amb el paràgraf cinqué de l’article 174.3 de la Llei general de la Seguretat Social, per possible vulneració de l’article 14 de la Constitució.
Expedim la llicència d’activitat a favor de...
Resolució d'11 de desembre de 2017, del director general del SERVEF, per la qual es proveeix el lloc número 17539, anunciat per la convocatòria número 52/2017, de 30 d'octubre de 2017.
Aquest contracte es regeix pel plec de clàusules administratives particulars.

Vegeu també:

  • Documentació oficial (criteris de traducció)
  • Documents acreditatius
  • Funció distintiva
  • Parts genèriques de documents